Zasypiasz na lekcjach fizyki? Koniecznie trzeba to zmienić!

Czytaj...

Wśród dorosłych będących nieusatysfakcjonowanych z kondycji polskiej szkoły są i tacy, którzy będą reprezentować obóz, iż lekcje fizyki są niewłaściwie prowadzone. Zarówno gimnazjaliści, jak i uczniowie liceum poprą tą opinię, bo okazuje się, iż ponad połowa uczniów twierdzi, że przedmiotu tego po prostu nie lubi. Czy możemy zrobić cokolwiek, żeby fizyka stała się przedmiotem ciekawym i lubianym?

Plan przekaźników
Author: Simon Green
Source: http://www.flickr.com
Sporo obecnych rodziców pamięta swoje lekcje fizyki (albo pamięta, że nic z tych lekcji nie zapamiętało) i deklaruje, iż chciałoby dla swoich pociech większej ilości samodzielnych badań, namacalnego odkrywania świata i multimedialnych pomocy naukowych w miejsce wielostronicowych prac domowych polegających na liczenia prędkości auta przemieszczającego się z miejscowości A do punktu B.

Takich podpowiedzi dobrze jest posłuchać i wreszcie wykorzystać fakt, że te komentarze są podane jak na dłoni. Fizyka, tak jak chemia repetytorium maturalne chemia czy biologia, stanowczo nie należy do przedmiotów teoretycznych, których można nauczyć się na blachę z podręcznika. Warto rozpocząć od lepszego wyposażenia klas, w których przeprowadzane są lekcje. Czasami są to standardowe gabinety, w których naprawdę jest pełne wyposażenie, i w których znajdują się rozmaite urządzenia miernicze,przekaźniki elektroniczne, stanowiska gotowe do wykonywania przy nich badań - sklep MS Elektronik.



Czasami jednak lekcje fizyki są w klasach zupełnie do tego się nie nadających albo takich, które równocześnie służą do nauczania innych przedmiotów. Ciężko wtedy zorganizować wszystko, co będzie potrzebne do atrakcyjnych, wypełnionych eksperymentami lub badaniami zajęć.
Kolejną kwestią jest rozwijanie wyobraźni. Opowiadanie uczniom o tym, czym są fale dźwiękowe, różne zjawiska optyczne lub przekaźniki elektroniczne jest niestety dość przestarzałe i ulotne i nie wzbudzi takiego zainteresowania, jak ukazanie różnych zjawisk, podanie do potrzymania różnych urządzeń, umożliwienie samodzielnej nauki obsługi urządzeń mierniczych albo optycznych. Dobrze jest rozbudzać zainteresowanie, a rzeczy trudne i zagmatwane przełożyć na język prostszy, pełen metafor i przykładów z życia.

Wbrew pozorom z lat młodości jesteśmy w stanie wynieść naprawdę wiele, ale powinna być ona przekazana w przystępnej, atrakcyjnej formie i wzbogacona frajdą. Inaczej nauka nie przyniesie żadnego rezultatu, a dzieci będą pochłaniać wiedzę wyłącznie po to, żeby zaliczać sprawdziany.